Followers

Wednesday, June 29, 2011

Luarbiasa yang Biasa

Bismillahirrahmanirrahim…
Dah beberapa hari saya kurang lena tidur disebabkan satu masalah ni. Nak dijadikan cerita minggu  lepas saya melakukan penghijrahan (sementara) dari Kelantan ke salah satu negeri . Selama seminggu saya berada disana,  banyak input yang saya perolehi. Mulanya saya kesana atas tuntutan (tugas) tapi bila beberapa hari disana, saya macam dapat rasa satu rasa yang saya tak pernah rasai sebelum ni – TAKUT. Bukannya saya tak pernah rasa takut sejak dari kecil sampai usia sekarang ni tapi takut yang ni sangat berbeza.

Situasi 1 : Jumud  (!!!)

Saya perhatikan keadaan disana, TIGER, CARLSBERG, dan banyak lagi (saya tak berapa ingat nama apa) jenama yang bukan saya meragui halal haramnya, tapi saya yakin akan hukum keatasnya. HARAM (!) kalau berbicara soal jumud, mesti yang bermain di fikiran kita ialah seorang muslimin @ muslimat yang berpakaian menutup aurat (jubah, kurung biasa without shaping, tudung labuh @ menutup bahagian dadanya hingga pusat dan  sewaktu dengannya yang mana sesetengah manusia memandang rendah akan martabatnya-Nauzubillah). Tapi bukan jumud yang itu saya ingin bicarakan sebab bagi saya itu bukan JUMUD tapi menjaga.
 Ok, cakap pasal Jumud yang saya cuba cakap  kali ni ialah jumud yang ada pada masyarakat disana. Hari tu saya makan tengahari di salah sebuah kedai makan yang ada berderet- deret mungkin sebanyak 3 kedai yang dimiliki oleh orang Islam. Sementara menunggu pesanan, mata saya melilau sekeliling kawasan ( memandangkan saya ni suka memerhati, tiba-tiba saya perasan ada 1 atau 2 lagi kedai makan seberang jalan sana. Mulanya tidak ada pun yang menarik perhatian saya tapi bila lama mata saya menyelinap masuk kedalam kedai-kedai tersebut, saya jadi makin teruja (pelik@ta’jub)  menyaksikan fenomena di sana. Kedai-kedai bertentangan saya tu jelas-jelas  dimiliki orang kafir.Kebetulan masa tu saya bersama kakak saya, dan dia memberitahu wanita-wanita (bertudung- semestinya Islam) yang ada di gerai@kedai seberang sana adalah rakan sekerja beliau. Dan makin bertambah hairanlah saya, kenapa orang Islam sanggup makan di kedai milik orang bukan Islam yer? Saya cuba persoalkan kakak saya dan jawapan yang diberikan cukup membuatkan hati saya sedih, “ mereka tu dah biasa, jadi lali, perut dah penuh ngan makanan yang dibuat hasil air tangan orang bukan Islam, jadi perasaan tak enak bila makan makanan yang dibuat oleh orang bukan Islam pun dah takde. Bagi mereka, kalau mereka pesan makanan yang halal, maka halal lah jadinya. Let say, mee goreng”. Saya Tanya lagi takkan mereka tak takut kalau-kalau makanan tu bercampur dengan daging khinzir ke, arak ke, ataupun pisau-pisau, periuk-periuk yang digunakan adalah sama untuk membuat makanan tak halal? Let say daging khinzir masak lemak? (sehabis daya saya cuba soalan yang berbentuk keraguan). Then kakak saya jawab, “tu tengok, WE DO NOT SERVE PORK , kan dah terpampang so bagi deme, ok lah tu, kira halal, deme tu dah tok pikir dah asal boleh masuk perut deme pastu kenyang, memang deme tak patut, macam takde iman. (!)” ringkas tapi padat jawapan beliau.ooooooooooooooo, panjang saya iyekan jawapan tadi sementara minda saya terus berfikir, memangla tak sediakan pork untuk dijual, tapi macaman dengan arak? Atau daging katak? Atau daging ular (mungkin yang ni agak mahal)? Hmm, saya terdiam.. terus memerhatikan gelagat mereka di seberang sana yang penuh selera menjamu makanan di kedai orang bukan Islam tadi. Makanan kami belum sampai………………………..

Tiba- tiba, saya ternampak la pulak satu peti ais besar yang jual air minuman kat sana, saya fikir mesti diorang tak pesan air sana, tapi beli yang dalam tin macam soya ke…saya usahakan untuk mengecilkan anak mata saya supaya saya dapat melihat dengan lebih jelas apa yang ada dalam peti ais. Sekali lagi saya berasa jijik bila saya lihat sederet arak yang diletakkan satu deret je dengan air mineral. MasyaAllah, mengucap panjang saya..Ya Rahman, alangkah jumudnya pemikiran manusia- manusia yang beragama Islam tadi, masih berada pada tahap pemikiran masyarakat jahiliyah, tak sensitive langsung dengan fenomena yang bagi saya amat memalukan. Ya, mereka JUMUD !!!

Makanan saya tiba saat ini, saya jadi tak berapa selera,mintak nasi separuh and saya makan jugak sebab perut tengah lapar  .. hehe

Situasi 2 : Jumud (….)

 Kita tinggalkan masalah tadi.
Jumud,jumud, jumud…sering saya dengar perkataan ni tapi saya tak pernah guna perkataan jumud ni pada mana-mana situasi. Kali ni, saya guna lagi istilah ini dalam satu situasi lain yang saya hadapi. Masih di negeri tersebut, saya ke kenduri salah seorang ahli keluarga saya disana ( hari terakhir saya berada di negeri tu ). Saya tidaklah berkonvoi kesana bersama saudara mara saya, tapi saya pergi lebih awal memandangkan saya kesana dengan abah dan ma je. Ahli keluarga lain masih bersiap di homestay. Bila saya kesana agak awal,maka saya sempat berkumpul dirumah pengantin sebelum ke dewan persandingan ( sementara ahli keluarga lain ketinggalan untuk berkumpul ). Bila semuanya sudah ready, sedia dan pengantin pun dah berpeluh-peluh tunggu sanak sedara beratur ni, diorang pun mula perarakan. Rombongan tak sampai 60 orang pun dan rombongan yang beratur ni terdiri dari keluarga kedua-dua belah pihak pengantin lelaki dan perempuan(sebelah pengantin lelaki yang wanita hanya saya, dan ma je mewakili). Apa yang menjadi hairan pada hemat saya ialah dalam rombongan ni, hanya saya, ma dan ibu pengantin lelaki je yang bertudung, sementara pengantin perempuan dan sanak saudara sewaktu dengannya hanya free hair siap blonde rambut lagi..dengan bangganya mereka beratur dibarisan hadapan siap pakai spek hitam dengan baju dengan kain belahan dan sendat walaupun namanya kurung. Ini satu lagi kejumudan yang melekat dan masih menjadi penyakit buat mereka, masih bersifat seperti orang jahiliyah sedangkan Islam sudah lama tersebar. Alangkah jumudnya mereka. Saya panjatkan doa mereka segera diberi hidayah,ameen. Tak cukup disitu, bila perarakan dimulakan, saya ingat mereka nak selawat yang macam biasa kita buat, tapi sebaliknya yang berlaku. Hanya berjalan kesana dengan mulut langsung terkatup untuk memuji dan mengingati Rasulullah. Hanya kedengaran borak –borak kosong sementara kaki melangkah agak santai ke dewan..hmm, satu lagi kejumudan yang berlaku. Kenapa mereka tak mahu berubah…..



Situasi 3 : Jumud (???)

Last, jumud yang ni saya biasa hadapi. Masih di majlis yang sama, bila semua ahli keluarga saya berkumpul, keluarga dari Kelantan, Kedah, kami memenuhi segenap ruang dewan kerana keluarga kami sememangnya ramai tapi saya sempat observe riak muka orang disana, semacam pelik. Saya terfikir… tapi bila diamati, patutlah mereka berasa pelik sebab ahli keluarga saya Alhamdulillah semuanya bertudung dan berpakaian sopan, adik-beradik saya sendiri bertudung labuh. Jadi mungkin di fikiran mereka, kami ni tak up to date, atau tak advance ke ape lagi perkataan untuk menggambarkan kemodenan walaupun mereka takla kata kami jumud sebab semestinya mereka tak faham apa itu jumud, tak kisahla,tapi dalam pemikiran berdasarkan aksi dan riak wajah mereka, itulah perkataan sesuai untuk melambangkan pandangan mereka kepada kami. Saya sehabis cuba untuk husnuzzhon, dan saya tahu mereka tidakla seburuk itu untuk menghina cara pemakaian kami tapi mungkin sebab fikrah mereka lain, atau mereka masih tidak mahu menerima, menjadi sebab pandangan itu yang terserlah di raut muka mereka. Tapi ikhlas disini, saya sangat menyenangi sifat cakna dan peramah yang mereka tunjukkan  J

JUMUD
1.       L situasi 1 dan 2

·         Saya tak suka jumud yang ni sebab ia jumud kearah keburukan. Masih berada di takuk lama. Sedangkan kita sekarang boleh hidup selesa kerana perjuangan baginda Rasul dan sahabat- sahabat untuk menegakkan ad-din kita. Tapi kita sebagai generasi yang hampir menuju kiamat ni menjadi salah satu tangan yang menjatuhkan Islam. Meranapkan agama yang diperjuangkan rasulullah dan mujahid-mujahid Islam.Ibarat menghunus pedang ke perut Islam.

2.       J situasi 3

·         Ini bukan jumud dan tak boleh dipanggil jumud. Saya tak pernah meletakkan situasi “jumud” yang ni sebagai  penghalang sebab ini bukan jumud tapi ini adalah kemodenan yang sebenar-benarnya agama kita mahukan dan kita akan dapat rasa ia adalah kemodenan yang Islam bawa jika hati kita betul- betul hidup kerana Allah…….ameen.

Saya berhasrat untuk kesana lagi, mungkin sebagai salah seorang penduduk di sana kerana mereka sememangnya memiliki hati yang ikhlas dalam pergaulan dan baik budi. Mungkin saya hanya berada dalam kalangan manusia yang begitu fikrahnya minggu tersebut sebab saya yakin, ramai lagi penduduk di sana yang masih mahu memperjuangkan Islam supaya terus berkembang di bumi Malaysia ini. Semoga dapat ke sana lagi  J

2 comments:

  1. sama2 doa mereka diberi petunjuk...
    banyak lagi situasi yang sama berlaku di mana-mana...

    ReplyDelete