Followers

Wednesday, June 1, 2011

Hajat Tertunai

bismillahirrahmanirrahim...


sekadar hiasan :)


hasrat ape yang tertunai? UTHRUJJAH - ni la yang tertunai..hehe,tapi takla sampai buat pulut kuning.Dah lama nak tukar url blog ni, tapi sekarang baru boleh. Rasa lengkap dah nama blog ngan url dia sekali.ok,cakap pasal blogging ni, dah lama sebenarnya saya bertatih dalam kerja-kerja menulis ni, masa form 4 lagi.Dah banyak blog yang saya manage kan tapi semuanya tak bertahan lama...ceh..sebabnya,ha,kat bawah ni saya kasitaw..

kronologi saya menulis blog ni masa saya umur 16 lagi,nama blog time tu kalau tak silap saya AL-FARABY...Baru je tahu pasal blog,ayat pon merapu-rapu lagi.Apa yang saya tulis bagi saya langsung tak mendatangkan manfaat.Cuma cakap pasal rutin kehidupan saya je la,so untuk tak nampak menyemak saya hazafkan.Msa tu dah naik form 5.
fikir punya fikir, tercetuslah nama blog yang emelnya still saya guna sampai sekarang,YARAONLINE. Tapi blog dah saya mansuhkan 100% dari web. Blog kali ni ok la sikit sebab saya dah pandai selitkan unsur-unsur nasihat,tazkirah dan pengalaman sepanjang saya handle BALKIS sekolah,tamrin-tamrin dan kem-kem. Tapi jodoh saya tak panjang ngan blog kali ni walaupun saya ingat nak hold sampai bila-bila sebab satu hari tu saya tak dapat bukak blog tu, bukan sebab tak ingat password tapi tak tahulah kenapa..Ada kawan cakap sebab virus,Wallahualam.. dengan sedih hati, saya terpaksa la lupakan blog tu dan saya tutup terus diari-diari yang ada dalam tu.

Then dunia blogging terhenti setakat tu sebab exam dah nak dekat,lagi 7 bulan kalau tak silap. Tapi untuk tak mengecewakan, lepas SPM,saya try bukak satu lagi blog yang baru..DIARI-MUJAHIDAH. Nama ni saya pilih atas sebab saya still ingat blog yang lama.So saya letak diari kat depan dan mujahidah tu sebab time tu, lepas SPM program saya berlambak-lambak sampaikan saya rasa tak pernah sunyi dari tarbiyah.Bayangkan masa tu waktu berada di rumah hanya bila hari persekolahan ( sempat saya daftar STAM ) dan bila tiba hujung minggu, mula la saya sibuk dengan tamrin-tamrin.So semangat berkobar-kobar memperjuangkan agama Islam dan sebarkan dakwah walaupun ilmu ibarat setitik air hujan.Tapi malangnya, sebab terlampau sibuk,saya hanya sempat buka je tapi tak pernah post apa2..hehe

seminggu sebelum saya jejakkan kaki ke UIAM, saya buka blog dan saya cuba mengarang,menulis,mencoret.Alhamdulillah,DIARI MUJAHIDAH ni (sampai waktu ni ) da nak dekat 2 tahun saya manage,pengisian tidakla sebagus mana tapi at least saya belajar untuk menulis dan mengambil pengajaran atas tulisan saya dan ingin memberi manfaat kepada mana-mana sahabat yang terkadang singgah membaca entri-entri saya.

sekarang, UTHRUJJAH - nama ni saya dah lama nak tukar tapi bila cari tempat nak tukar dari DIARI MUJAHIDAH - UTHRUJJAH  tak jumpa la pulak...Buta IT jugakla saya ni..hehe
Dari seminggu lepas lagi dok try, tapi still tak dapat-dapat.Ingat dah nak batalkan hasrat ni tapi tiba-tiba ada sorang kawan   yang prihatin ni dah ajar camane nak buat..toce2.Sebenarnya bukan takde kawan yang boleh tolong cuma saya yang tak bertanya.
jadi lepas ni makin bersemangat rasanya nak menulis sebab memandangkan url dan nama yang ada kat header blog sangat sesuai dan menepati citarasa saya.hehe
UTHRUJJAH amat istimewa sebab :



Daripada abu musa al-asy’ari,beliau berkata, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud,:
“perumpamaan orang mukmin yang membaca al-quran adalah seperti al-UTHRUJJAH,rasanya enak dan baunya harum.manakala perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca al-quran adalah seperti buah kurma,rasanya enak baunya tiada…”



jadi, sape yang tak nak UTHRUJJAH kan?  ^__^

2 comments:

  1. mmg POWER.... lama dh mnulis ye... :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete